Fotograf med hjärtat hos familj och bröllopsfotografering » Som fotograf fångar jag människors unika ögonblick i bilder med sockrig ton och ett personligt uttryck som berör. Bröllopsfotograf och Familjefotograf

Vanliga frågor

F – Vi gillar dina bilder och tycker att du verkar fånga det där speciella hos människor, hur bokar vi dig?
S – Ni kontaktar mig antingen via hemsidans kontaktformulär i menyn högst upp till höger, eller så mailar ni direkt till sandra@sugarcrisp.se. Vi kommer överens om ett datum och jag skickar avtal och faktura på en bokningsavgift. När den är betald så är datumet garanterat ert.

F – Vad är ett avtal?
S – I mina avtal står det vad vi kommit överens om, pris, datum, leveransvillkor och hur jag får använda bilderna för min marknadsföring. Det är en bra grej det här med avtal, då vet alla vad som förväntas.

F – Vad ska vi ha på oss?
S – Ha på er något ni känner er snygga i, tillsammans! Tänk passande färger/toner, undvik gärna svart och för mycket mönster loggor. Om 5 år tycker ni inte att mönstret är lika hett som nu, och bilderna kommer ni ha för evigt.

F – Hur förbereder vi bäst våra barn inför en fotografering?
S – Mat. Mätta barn är glada barn. :) Det är bra om de inte kommer hungriga. Och se till att prata med dem ett tag före, berätta att ni ska till en fotograf och att hon kommer leka och busa med dem. Och om de har riktigt roligt och lyssnar bra så kanske man får en överraskning efteråt?! Jag tycker det är okej med mutor (kalla det inspiration) inför en fotografering. Vad längtar ditt barn efter?

F – Vart ska vi vara när vi fotograferas?
S – Gärna utomhus! Eftersom ljuset är bland det viktigaste för riktigt fina bilder så kommer jag med förslag, jag har några guldställen! Med mindre barn kan vi även vara i min dagsljusstudio.

F – Vad är en dagsljusstudio?
S – Det är en studio som ser ut att vara hemma hos er! Men med fantastiskt perfekt ljus. Jag fotar inte med blixtar eller lampor utan allt ljus kommer naturligt från våra stora härliga fönster.

F – Vad gör vi om det är dåligt väder?
S – “Dåligt” väder för er kanske är “inte strålande sol” DET är dock bra väder, hellre molnigt mitt på dagen än strålande sol. Men öser regnet ner så bokar vi nytt datum eller tar det i min dagsljusstudio.

F – Vad gör vi om barnen inte är på humör?
S – Leker, och busar! Det gör vi även om de är på humör. Jag har aldrig varit med om att ett barn tjurat ihop så totalt. Jag har många knep att ta till!

F – Vad händer efter fotograferingen?
S – Inom 1-2 veckor beroende på säsong så får ni en länk till ett Galleri på nätet där ni kan välja era bilder i lugn och ro. Ni kan även dela dem med släkt och vänner. Farmor kanske också hittar en favorit som de skulle vilja hänga på väggen. I mailet jag skickar med länken finner ni mer information.

F – Måste vi bestämma före fotograferingen hur många bilder eller vilka produkter vi vill ha?
S – Absolut inte! När ni får se era bilder i ert galleri så har ni gott om tid på er att göra era val.

F – Sparar du våra bilder efteråt?
S – Jag gör alltid backup som jag håller på flera hårddiskar och på en server. Jag har hittills aldrig blivit av med några bilder, men det finns inga garantier. Därför rekommenderar jag även alltid mina kunder att göra extra backup och förvara den på ett annat ställe än den första kopian.

F – Kommer vi få bilderna högupplösta?
S – Det beror på vilket paket ni beställer, men om ni beställer en fotobok så får ni även alltid de valda bilderna högupplösta digitalt!

F – Vad betyder egentligen “högupplöst”?
S – En högupplöst bild är i sån kvalitet att man kan beställa förstoringar och kopior själv, du behöver inte beställa via mig. Dock rekommenderar jag att beställningen går via mig för att undvika misstag. Konsumentlabb gör justeringar i bilden, exempelvis beskär och lägger till lite extra färg och skärpa, vilket vi inte vill eftersom jag har redigerat bilden precis så som den ska vara. Men har man koll på detta så är det alltså fritt fram att beställa egna förstoringar!

F – När betalar vi?
S – När ni har gjort era val av bilder och produkter så sätter jag samman er slutfaktura som ska betalas inom 10 dagar. Bokningsavgiften dras från slutfakturan.

F – När får vi våra bilder?
S – Digitala bilder får ni inom 2 veckor från att fakturan är betald. Böcker och andra produkter kan variera i leveranstid beroende av vald leverantör, men oftast inom 3 veckor från beställning.

F – Vill du använda våra bilder i sociala medier?
S – Hemskt gärna. Det är ju så jag får mina kunder, utan att jag hade fått visa några bilder hade nog inte ni funderat på att boka mig? Men självklart respekterar jag om ni av någon anledning inte vill synas på internet, meddela mig detta vid bokningen så skriver vi in det i avtalet!