Vanliga frågor Familjefotografering

 

F – Vi gillar dina bilder och tycker att du verkar fånga det där speciella hos människor, hur bokar vi dig?
S – Ni kontaktar mig via hemsidans kontaktformulär Boka Fotografering.


F – Vad är ett avtal?

S – I mina avtal står det vad vi kommit överens om, pris, datum, leveransvillkor och hur jag får använda bilderna för min marknadsföring. Det är en bra grej det här med avtal, då vet alla vad som förväntas.


F – Vad ska vi ha på oss?

S – Ha på er något ni känner er snygga i, tillsammans! Tänk passande färger/toner, undvik för mycket svart och för mycket mönster och loggor. Om 5 år tycker ni kanske inte att mönstret är lika hett som nu, och bilderna kommer ni ha för evigt. När ni bokar mig kommer ni få all hjälp och förberedelsetips som ni kan behöva inför fotograferingen.

F - Finns det klänningar att låna till sin fotografering?
S - Det gör det! Jag har flera fina klänningar i min kundgarderob, jag kommer visa dig dem när vi planerar din fotografering så du får välja vilken du vill ha. De passar både till gravid- och familjefotograferingar!


F – Hur förbereder vi bäst våra barn inför en fotografering?

S – Mat ;) Det är bra om de inte kommer hungriga. Undvik godis/snacks under själva fotograferingen, det kan både smutsa ned och tuggandet ser inte så charmigt ut på bild.
Och se till att prata med dem ett tag före. Berätta att ni kommer ha riktigt roligt och om de lyssnar bra så kanske man får en överraskning efteråt?! Ett besök på ett lekland? Grillning i skogen? Jag tycker det är okej med mutor (kalla det inspiration) inför en fotografering. Vad längtar ditt barn efter förutom den här roliga stunden tillsammans med mamma och pappa?


F – Vart ska vi vara när vi fotograferas?

S – Gärna utomhus! Eftersom ljuset är viktigt för riktigt fina bilder så kommer jag med förslag på platser, jag har många guldställen! För nyföddfotograferingar är vi i min dagsljusstudio, där kan vi vara även under andra fotograferingar om vi vill.


F – Vad är en dagsljusstudio?

S – Det är en fotostudio som ser ut att vara hemma hos er! Men med fantastiskt perfekt ljus. Jag fotar inte med blixtar eller lampor utan allt ljus kommer naturligt från mina stora härliga fönster. Jag styr inte heller upp mina fotograferingar med för mycket rekvisita utan använder mig av textilier och möbler för att skapa en fin miljö och bakgrund ifall man inte vill ha det helt cleant.


F – Vad gör vi om det är dåligt väder?

S – “Dåligt” väder för er kanske är “inte strålande sol” DET är dock bra väder, hellre molnigt mitt på dagen än strålande sol. Men öser regnet ner så bokar vi nytt datum eller tar det i min dagsljusstudio.


F – Vad gör vi om barnen inte är på humör?

S – Leker, och busar! Det gör vi även om de är på humör. Jag har aldrig varit med om att ett barn tjurat ihop så totalt, ingen mamma eller pappa heller för den delen. ;) Jag har många knep att ta till!
Med en nyfödd är det ju svårare att busa fram önskat humör. Men känn ingen stress, vi tar allt i bebisens takt. Vill hen äta eller bajsa så anpassar vi oss efter det.


F – Vad händer efter fotograferingen?

S – Inom 2-3 veckor beroende på säsong så får ni komma till min studio för bildvisning och bildbeställning. Där får ni se era bilder för första gången och en chans att se på alla fina produkter som finns att beställa. Ni beställer direkt under bildvisningen vilket underlättar mitt arbete och får därför rabatter, olika mycket beroende på hur mycket ni beställer.


F – Måste vi bestämma före fotograferingen hur många bilder eller vilka produkter vi vill ha?

S – Absolut inte! Ni kommer få min investeringsguide med bilder och information om mina produkter efter fotograferingen, så ni får möjlighet att förbereda er. När ni sedan ser era bilder under bildvisningen så blir besluten inte så svåra.


F – Sparar du våra bilder efteråt?

S – Jag gör alltid backup som jag håller på flera hårddiskar och på en server. Jag har hittills aldrig blivit av med någon kunds bilder, men det finns inga garantier. Därför rekommenderar jag även alltid mina kunder att göra extra backup och förvara den på ett annat ställe än den första kopian.


F – Vad betyder egentligen “högupplöst”?

S – En högupplöst bild betyder inte att du kan förstora den hur stort som helst, storleken kan vara begränsad. Men en högupplöst bild är i sån kvalitet att man kan beställa förstoringar och kopior själv, du behöver inte beställa via mig. Dock rekommenderar jag att beställningen går via mig för att undvika misstag. Konsumentlabb gör justeringar i bilden, exempelvis beskär och lägger till lite extra färg och skärpa, vilket vi inte vill eftersom jag har redigerat bilden precis så som den ska vara. Men har man koll på detta så är det alltså fritt fram att beställa egna förstoringar (i rätt storlekar) med de bilder man köper högupplösta digitalt.


F – När betalar vi?

S – Fotograferingsavgiften betalar ni direkt vid bokning, den går som er bokningsavgift och garanterar er en plats i min kalender.
Bilder och produkter som ni beställer under bildvisningen betalar ni under bildbeställningen med Swish, alternativt så skickar jag en faktura enligt överenskommen delbetalningsplan.


F – När får vi våra bilder och produkter?

S – Böcker och andra produkter kan variera i leveranstid beroende av vald leverantör, men oftast inom 3-5 veckor från beställning och betalning. Digitala bilder får ni så snart ni har betalat er slutfaktura.


F – Vill du använda våra bilder i sociala medier?

S – Hemskt gärna. Det är ju så jag får mina jobb, utan att jag hade fått visa några bilder hade nog inte ni funderat på att boka mig? Men självklart respekterar jag om ni av någon anledning inte vill synas på internet, meddela mig detta vid bokningen så skriver vi in det i avtalet!